
Pierre Audi
9 november 1957 - 3 mei 2025
Pierre Audi was voormalig artistiek directeur van De Nationale Opera (1988-2018), het Holland Festival (2005-2014) en theater- en operaregisseur.
< Vorige
61 t/m 69 van 69
Een groot gemis!
Op 5 mei 2025
om 17:48 getekend door:
J.a.c.k. .Z.w.a.a.n.
Dit is niet ok
om 17:48 getekend door:
J.a.c.k. .Z.w.a.a.n.
Wat heb ik genoten van al het moois onder jouw leiderschap gebracht naar onze Nationale Opera. Veel van die creaties zullen tot in lengte van jaren herinnerd worden.
Rust zacht Pierre
Rust zacht Pierre
Op 5 mei 2025
om 17:47 getekend door:
J.a.n. .B.l.o.m.
Dit is niet ok
om 17:47 getekend door:
J.a.n. .B.l.o.m.
Wat een verlies. En wij hadden zo hehoopt dat hij bij ons terug zou komen. Herjan en Marijke
Op 5 mei 2025
om 17:42 getekend door:
H.e.r.j.a.n. .e.n. .M.a.r.i.j.k.e. .C.o.e.l.i.n.g.h. .B.e.n.n.i.n.k. .-. .d.e. .B.o.e.r.
Dit is niet ok
om 17:42 getekend door:
H.e.r.j.a.n. .e.n. .M.a.r.i.j.k.e. .C.o.e.l.i.n.g.h. .B.e.n.n.i.n.k. .-. .d.e. .B.o.e.r.
Heel triest. Zo onverwacht. Veel te jong!
In de eerste plaats condoleer ik zijn vrouw, kinderen en andere familieleden en intimi. Ik begrijp dat iedereen bij de Nationale Opera en Ballet er stuk van is, dus ook aan hen mijn oprechte deelneming en zeker ook aan mijn lieve broertje Joost, Pieter, Ziggi, Marjolein en vele anderen. Wat heb ik veel van Pierre mogen zien en wat heb ik genoten. Alle sterkte voor jullie allemaal. XXX Yvon Schoenmakers
In de eerste plaats condoleer ik zijn vrouw, kinderen en andere familieleden en intimi. Ik begrijp dat iedereen bij de Nationale Opera en Ballet er stuk van is, dus ook aan hen mijn oprechte deelneming en zeker ook aan mijn lieve broertje Joost, Pieter, Ziggi, Marjolein en vele anderen. Wat heb ik veel van Pierre mogen zien en wat heb ik genoten. Alle sterkte voor jullie allemaal. XXX Yvon Schoenmakers
Op 5 mei 2025
om 1:36 getekend door:
Y.v.o.n. .S.c.h.o.e.n.m.a.k.e.r.s.
Dit is niet ok
om 1:36 getekend door:
Y.v.o.n. .S.c.h.o.e.n.m.a.k.e.r.s.
Pierre heeft mij onvergetelijke avonden bezorgd. Mijn deelneming.
Op 4 mei 2025
om 22:35 getekend door:
L.i.e.s.b.e.t.h. .H.o.u.t.m.a.n.
Dit is niet ok
om 22:35 getekend door:
L.i.e.s.b.e.t.h. .H.o.u.t.m.a.n.
Het plotseling overlijden van Pierre Audi is allereerst een zware slag voor zijn echtgenote, dochter en zoon. Hen wens ik veel sterkte toe om dit verlies te dragen en met de tijd ook te aanvaarden, hoe veel dat wellicht ook gevraagd is.
Voor de internationale operakunst en uitvoeringspraktijk is het heengaan van Audi een tragedie. Zijn inzet voor dit altijd wonderbaarlijke, maar zoveel voldoening en ook inzicht in de menselijke natuur gevende genre van muziektheater is, allereerst in Londen en daarna in Amsterdam, maar al snel ook in belangrijke operacentra mondiaal, van groot belang geweest, en daar kunnen liefhebbers van opera hem alleen maar heel erg dankbaar voor zijn. Wat hij bij De Nederlandse Opera, later De Nationale Opera, en ook elders tot stand heeft gebracht, was altijd bijzonder, en is dat in de herinnering, vaak intens gekoesterd, nog altijd. Van zijn eigen ensceneringen blijven mij zijn drie Monteverdi-opera’s het meest bij. Onbekend met die werken, waren de uitvoeringen eind vorige eeuw overdonderend en ze hebben mijn enthousiasme voor Monteverdi’s muziek(theater) aangewakkerd. Ik voelde mij dan ook vereerd dat ik in de maanden augustus tot oktober 2007, bij de opvoering van die drie opera’s in een cyclus, de inleidingen voorafgaande aan de voorstellingen mocht verzorgen.
De internationale kunst- en cultuurwereld verleist met het overlijden van Pierre Audie een belangrijke gangmaker en ook een man die, openstaand voor allerlei ideeën en mogelijkheden, altijd koos voor samenwerking en dialoog, zoals ik in de enkele persoonlijke contacten met hem telkens meemaakte.
Voor de internationale operakunst en uitvoeringspraktijk is het heengaan van Audi een tragedie. Zijn inzet voor dit altijd wonderbaarlijke, maar zoveel voldoening en ook inzicht in de menselijke natuur gevende genre van muziektheater is, allereerst in Londen en daarna in Amsterdam, maar al snel ook in belangrijke operacentra mondiaal, van groot belang geweest, en daar kunnen liefhebbers van opera hem alleen maar heel erg dankbaar voor zijn. Wat hij bij De Nederlandse Opera, later De Nationale Opera, en ook elders tot stand heeft gebracht, was altijd bijzonder, en is dat in de herinnering, vaak intens gekoesterd, nog altijd. Van zijn eigen ensceneringen blijven mij zijn drie Monteverdi-opera’s het meest bij. Onbekend met die werken, waren de uitvoeringen eind vorige eeuw overdonderend en ze hebben mijn enthousiasme voor Monteverdi’s muziek(theater) aangewakkerd. Ik voelde mij dan ook vereerd dat ik in de maanden augustus tot oktober 2007, bij de opvoering van die drie opera’s in een cyclus, de inleidingen voorafgaande aan de voorstellingen mocht verzorgen.
De internationale kunst- en cultuurwereld verleist met het overlijden van Pierre Audie een belangrijke gangmaker en ook een man die, openstaand voor allerlei ideeën en mogelijkheden, altijd koos voor samenwerking en dialoog, zoals ik in de enkele persoonlijke contacten met hem telkens meemaakte.
Op 4 mei 2025
om 21:55 getekend door:
C.h.r.i.s. .E.n.g.e.l.e.r.
Dit is niet ok
om 21:55 getekend door:
C.h.r.i.s. .E.n.g.e.l.e.r.
Opera zal nooit meer hetzelfde zijn.
Van Monteverdi tot de Ring.
Zijn regie en enscenering was altijd in overeenstemming met de muziek. Zowel in Amsterdam als in Aix genoten en geleerd.
Mijn gedachten zijn bij Marieke en zijn kinderen, Inge
Van Monteverdi tot de Ring.
Zijn regie en enscenering was altijd in overeenstemming met de muziek. Zowel in Amsterdam als in Aix genoten en geleerd.
Mijn gedachten zijn bij Marieke en zijn kinderen, Inge
Op 4 mei 2025
om 18:23 getekend door:
I.n.g.e. .d.e. .B.r.u.i.n.-.H.e.i.j.n.
Dit is niet ok
om 18:23 getekend door:
I.n.g.e. .d.e. .B.r.u.i.n.-.H.e.i.j.n.
Opera is nu nooit meer zoals het was. Wat een geweldenaar.
Op 4 mei 2025
om 17:32 getekend door:
A...W.i.l.b.e.r.s.
Dit is niet ok
om 17:32 getekend door:
A...W.i.l.b.e.r.s.
Bij deze gecondoleerd met uw grote . verliesPierre Audi was een groots en unieke regisseur, opera intendant en vormgever.
Zijn interpretatie van de Ring des Nibelungen staat me bij als heel bijzonder expressief, fijnzinnig dramatisch en kleurrijk. Zijn samenwerking met Hartmut Haenchen en later met Marc Albrechts staat me na al die jaren bij als hoogtepunten. De opera (in Amsterdam) zal nooit meer zo hoogstaand en creatief vormgegeven worden dan tijdens zijn verbondenheid met ons theater. Hij zal node gemist worden. Het doet zeer en laat een enorme onvervangbare leegte achter.
Ik wens al zijn nabestaanden alle sterkte en steun om dit grote verlies te dragen. Ik leef met u mee.
Veel warme groeten,
Marja
Zijn interpretatie van de Ring des Nibelungen staat me bij als heel bijzonder expressief, fijnzinnig dramatisch en kleurrijk. Zijn samenwerking met Hartmut Haenchen en later met Marc Albrechts staat me na al die jaren bij als hoogtepunten. De opera (in Amsterdam) zal nooit meer zo hoogstaand en creatief vormgegeven worden dan tijdens zijn verbondenheid met ons theater. Hij zal node gemist worden. Het doet zeer en laat een enorme onvervangbare leegte achter.
Ik wens al zijn nabestaanden alle sterkte en steun om dit grote verlies te dragen. Ik leef met u mee.
Veel warme groeten,
Marja
Op 4 mei 2025
om 16:58 getekend door:
M.a.r.j.a. .o.p. .t.e.n. .B.e.r.g.
Dit is niet ok
om 16:58 getekend door:
M.a.r.j.a. .o.p. .t.e.n. .B.e.r.g.
Een blijvende herinnering aan:
Pierre Audi
U kunt van dit register en de toegevoegde condoleances zelf een boekje maken en laten drukken. Meer info >Hou me op de hoogte
Wilt u op de hoogte gehouden worden als er nieuwe (nationale) registers geopend worden? Condoleance.nl biedt verschillende mogelijkheden om op de hoogte te blijven, zoals e-mail, Twitter en SMS.